03 jun Praktijkregels Huisartsenpraktijk Severen
Het maken van een afspraak
Voor het maken van een afspraak kunt u het beste bellen tussen 08.00 en 10.00 uur. Om iedere patiënt zo snel en zo goed mogelijk van dienst te zijn, stelt de assistente u enkele vragen, dit heet triage. Het is belangrijk om de assistente duidelijk te vertellen waarvoor u wilt komen. De assistente kan de ernst van uw klachten dan inschatten en u goed verder helpen. Onze assistentes zijn opgeleid om u bij mildere klachten advies te geven. In geval van spoed zal er direct met een dokter worden overlegd.
Als u een eenvoudige klacht heeft, dan kunt u zelf al eens kijken op de website Moet ik naar de dokter.nl of thuisarts.nl.
Als het nodig is, kunt u voor 1 eenvoudige klacht zelf een afspraak plannen via ons patiëntenportaal van Uwzorgonline.
Afspraak afzeggen
Wij vragen u om minstens 24 uur van tevoren uw afspraak af te zeggen, wanneer u niet kunt komen. Als wij op tijd weten dat u niet kunt komen, kunnen wij een andere patiënt plannen op het spreekuur. Zo wordt voorkomen dat uw plek onnodig onbenut blijft.
Wanneer u bij herhaling zonder afmelding niet verschijnt op een afspraak, dan sturen we u een rekening die u zelf moet betalen.
Bij binnenkomst in de praktijk
Bij binnenkomst in de huisartsenpraktijk mag u gewoon plaatsnemen in de wachtkamer, als u een afspraak gepland heeft. De arts, praktijkondersteuner of assistente zal u vervolgens binnenroepen. We kunnen niet voorkomen dat het spreekuur van de artsen soms uitloopt, waardoor u soms iets later wordt binnengeroepen dan afgesproken. Hiervoor vragen wij uw begrip. Wanneer het spreekuur langer dan 10 minuten uitloopt, kunt u in overleg met de assistente een nieuwe afspraak inplannen.
Wanneer u zelf meer dan 10 minuten te laat bent, zal de assistente een nieuwe afspraak met u inplannen.
Wij verzoeken u vriendelijk om in de wachtkamer niet te telefoneren.
Het aanvragen van een huisbezoek
Huisbezoeken zijn alleen mogelijk voor patiënten die bedlegerig zijn of een ernstige beperking in de mobiliteit.
Voor 10:00 uur kunt u telefonisch een huisbezoek aanvragen. Tenzij er sprake is van een spoedgeval, dan kunt u ons op ieder tijdstip tussen 08.00 en 17.00 bereiken.
Het aanvragen van recepten
Het aanvragen van recepten voor chronische medicatie kan 24 uur per dag in ons patiëntenportaal van Uwzorgonline. U kunt ook telefonisch uw herhaalrecepten doorgeven: toets 2 voor de receptenlijn en spreek dan uw naam, geboortedatum en de naam en dosering van het medicijn dat u herhaald wil hebben in.
Iedere apotheek heeft zijn eigen werkwijze over het afhalen van herhaalrecepten.
Bellen voor uitslagen
I.v.m. drukte aan de telefoon, kunt u het beste tussen 10.30 en 12.00 uur bellen voor uitslagen van beeldvorming, bloedonderzoek of andere uitgevoerde onderzoeken.
Omgangsvormen
Binnen onze praktijk gelden er algemene omgangsnormen zoals elkaar beleefd en met respect behandelen. Agressief gedrag wordt niet getolereerd.
Bij calamiteiten moet u de aanwijzingen van de medewerkers van de huisartsenpraktijk opvolgen.
Roken, het gebruik van alcohol en drugs, het dragen van wapens of het zonder toestemming fotograferen/filmen zijn niet toegestaan binnen onze praktijk. Wij verzoeken u om ook op het pad voor de praktijk niet te roken. Wanneer u deze regels niet naleeft, kan de huisarts u de toegang tot de praktijk ontzeggen.
Bij diefstal, geweld of ander ongeoorloofd gedrag doet de huisarts aangifte bij de politie.
De huisarts en zijn medewerkers zijn niet aansprakelijk bij schade, verlies of diefstal van uw eigendommen.